Gezond eten: hoe doe je dat?

2 april 2024

Gezond eten is veel belangrijker dan alleen voor onze fysieke gezondheid, het zorgt er namelijk voor dat onze algehele lichamelijke en geestelijke gezondheid op een top niveau komt. Door bewust om te gaan met het voedsel dat we eten, wordt ons energie niveau verhoogd wat er voor zorgt dat we optimaal kunnen presteren. In deze blog gaan we het daarom ook hebben over het volledige thema genoemd ‘gezond eten’. Wat zijn de basisprincipes van gezond eten, hoe zorg je voor een goede planning en welke voedingsmiddelen zijn een absoluut no-go? Met de antwoorden op al deze vragen, hopen we je te inspireren om te beginnen aan een voedzaam dieet!

Basisprincipes van gezonde voeding

Een gebalanceerd dieet is de basis van een gezond leven. Naast dat het zorgt voor de nodige brandstof is het ook het fundament voor ons immuunsysteem. Ontzettend veel onderzoeken tonen dan ook aan, dat voedzame voedingsmiddelen zoals groenten en fruit er op de lange termijn voor zorgen dat het risico op hart- en vaatziekten kleiner wordt. Ditzelfde geldt voor diabetes en logischerwijs obesitas. Toch is het belangrijk om te weten, dat een gezonde voeding niet betekend dat je twintig jaar lang op een streng dieet gaat. Het is de bedoeling dat je bewuste keuzes gaat maken. In plaats van een simpele tomatensoep uit blik, kun je ook kiezen voor een kleurrijke verse groentesoep.

Focus zoveel mogelijk op verse groentes en fruit, magere eiwitten en gezonde vetten. Deze voedingsmiddelen zitten overigens in ontzettend veel gerechten, het zal alleen iets meer aandacht behoeven. Deze bovenstaande middelen vormen de basis, belangrijk is om dat uit te breiden met onder meer volkoren granen, peulvruchten en noten. De sleutel van dit alles, is om overal een beperkte hoeveelheid van de eten. Zo hoef je dagelijks maar 25 gram noten binnen te krijgen. Het meest lastige aan gezond eten, is het stoppen met toegevoegde suikers. Dagelijks eten we ruim 60 gram aan deze suikers, dit komt voornamelijk uit koek, snoep, gebak, frisdrank, toetjes maar ook allemaal sauzen. Er is geen harde regel, wel stellen onderzoekers dat je zo rond de 15 á 25 gram per dag kunt zitten.

gezonde makkelijke snacks

Rauwe groentes met humus: Binnen enkele minuten staat deze snack al op tafel, snijd wortels, komkommer, paprika en selderij in reepjes. Deze groentes zijn perfect om te dippen in humus. Daarnaast bevatten het veel goede voedingswaardes én het helpt aan het minimum gram groentes.

Yoghurt met fruit: Meng (Griekse/ Franse) yoghurt samen met vers fruit, zoals aardbeien, blauwe bessen, stukjes perzik, frambozen en bananen. Je kunt hier ook soms een beetje honing aan toevoegen, die dit alleen niet iedere keer. 100 gram yoghurt bevat 10 gram eiwitten. Naast dat je er een goed gevuld gevoel van krijgt, tikt het ook aardig aan op de eiwitten meter. Eet dit in combinatie met een eiwitreep en je bent er al op de helft!

Gestoomde zalm: Het klinkt meer als avondeten, maar een stukje gestoomde zalm is naast super gezond ook ontzettend makkelijk te bereiden. Voeg een heel klein snufje zout toe samen met frisse bieslook en een gesnipperd uitje. Deze heerlijke lunch zorgt voor een goede hoeveelheid aan vetten. Het fijne hieraan is dat je ervoor zorgt dat je iedere keer een degelijke portie eet. Mager ontbijten en lunchen zal resulteren in té veel avondeten waardoor het lastig is om de benodigde voedingsmiddelen binnen te krijgen.

Lees ook:  Hoe voorkom je lage rugpijn?

Welke voedingsmiddelen kan ik het beste vermijden voor een gezond dieet?

Het zal geen verassing zijn dat toegevoegde suikers een absolute ramp zijn voor onze lichamelijke gezondheid. Geestelijk zul je er op de korte termijn best vrolijk van worden, al weegt dat absoluut niet op tegen de problemen die het op de lange termijn geeft. Vermijdt het daarom zo veel mogelijk. Daarnaast kun je ook voor de tussenweg kiezen, namelijk het consumeren van zero-sugar voedingsmiddelen. Is het gezond? Nee, zeker niet. Maar het is wel gezonder dan de normale variant. Dit kan zeker helpen bij het starten van het proces. Van honderd naar nul gaan is namelijk ontzettend lastig.

Verder is het belangrijk om te stoppen met het eten van wit brood, kies vanaf nu voor volkoren brood. Dit heeft minder suikers en gezondere vezels. Let op, koop niet ‘gewoon’ bruin brood. Kies het brood dat vol zit met zaden en noten, dit is de meest gezonde versie. Koop daarnaast ook geen fruitsappen uit de supermarkt, deze zijn de grootst mogelijke lokkertjes. Ze bevatten vaak evenveel suikers als frisdrank. Kies daarom voor de normale variant van het fruit, of pers het zelf thuis. Dan weet je precies wat de voedingswaarde ervan zijn!

Tips voor het plannen van gezonde maaltijden

Een goede planning is essentieel voor een gezond eetpatroon. Neem de tijd om je maaltijden voor te bereiden en maak gebruik van handige trucjes zoals mealprep, waarbij je meerdere maaltijden tegelijk bereidt en bewaart voor later gebruik. Door vooruit te plannen, kun je gezonde maaltijden binnen handbereik hebben, zelfs op drukke dagen. Experimenteer met verschillende recepten en maak een boodschappenlijstje om ervoor te zorgen dat je alle benodigde ingrediënten in huis hebt!

Meer nieuws