Een hernia door een drukke levensstijl

3 juni 2021

In de Westerse samenleving gaat het er vaak druk aan toe. Mensen leven gehaast en moeten op hun werk verschillende deadlines halen. Al deze drukte zorgt ervoor dat we niet altijd op onze levensstijl kunnen letten. Daarnaast plannen veel mensen naast hun werk ook nog veel activiteiten in. Al met al kan dit voor vervelende lichamelijke klachten zorgen, zowel fysiek als geestelijk. We doen er daarom goed aan om iets vaker de tijd voor onszelf te nemen. Anders zou het op een dag zomaar mis kunnen gaan en kun je bijvoorbeeld rugklachten gaan krijgen.

Veel mensen zitten namelijk in een verkeerde zithouding, zowel thuis als op het werk. Daarnaast kan verkeerd tillen ook leiden tot verschillende rugklachten. Mocht je voor een te lange periode verkeerd zitten of tillen, dan kan dit tot een hernia leiden. Een hernia is letterlijk een uitstulping van weefsel of een orgaan uit een lichaamsholte. Meestal komt dit in de rug voor, maar het kan ook in de nek zijn. Daarnaast helpt een gezonde levensstijl om lichamelijke klachten zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht je iets te zwaar zijn, dan kun je afvallen met een dieet schema.

Het ontstaan van een hernia en het voorkomen ervan

Alhoewel een hernia bij iedereen kan ontstaan, is het ook voor een aangeboren zwakte van de tussenwervelschijven. Zo zul je in de ene familie meer gevallen van hernia’s zien dan bij een andere. Daarnaast ontstaat een hernia door zware of langdurige belasting van de rug of nek. Hoe ouder je bent, hoe meer kans je hebt op hernia. Daarnaast kan overgewicht, roken en te weinig bewegen de kans op een hernia vergroten. Daarom kan men het beste afvallen met een dieet schema om deze kans te verkleinen.

Om de kans op een hernia te voorkomen, zul je op een aantal dingen moeten letten. Let altijd op je houding. Ga bij het tillen van voorwerpen altijd door je knieën en houd je rug recht. Wanneer je rechtop staat, is het belangrijk om alles te ontspannen en niet krom te gaan staan. Qua zitten is het belangrijk om dit niet voor een te lange periode te doen. Ook kan overgewicht ervoor zorgen dat de rug- en nekwervels zwaarder belast worden. Probeer daarom om zo veel mogelijk te bewegen en om gezonde voeding binnen te krijgen.

Een sterkere rug creëren

Er zijn ook een aantal oefeningen die je kunt doen om sterkere rugspieren te krijgen. Een ander woord voor rug training is wervelkolom-gymnastiek. Hiermee versterk je jouw rug door jouw core te rekken, versterken en te mobiliseren. Deze rug trainingen zijn afgeleid uit de fysiotherapie, revalidatiesport en algemene sportwetenschappen.

Door middel van milde rekoefeningen kun je jouw wervelkolom ontspannen. Ook verlicht het acute pijn in je rug. Mobilisatieoefeningen maken jouw wervelkolom flexibeler. Hiermee verbetert de bloedstroom rond je wervels, waardoor de tussenwervelschijven ook beter voorzien worden van vocht en voedingsstoffen. Daarnaast kun je jouw rugspieren versterken door middel van krachtoefeningen. Jouw core zal dan stabieler worden, waardoor de tussenwervelschijven en gewrichten meer worden ontlast.

Lees ook:  Pijn in je rug na een langdurige workout? Zo verminder je het
afvallen dieet schema

Meer nieuws