Lage rugpijn: wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

17 januari 2022

Rugpijn is een klacht waar vele mensen mee kampen. Het is vaak pijnlijk en bijzonder storend gedurende vrijwel alle dagelijkse bezigheden. In dit artikel lees je wat lage rugpijn is en wat de fysiotherapeut in zo’n geval voor je zou kunnen betekenen.

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn wordt ook wel ‘spit’ of ‘lumbago’ genoemd. Het is een veel voorkomende en veelal terugkerende klacht. In de meeste gevallen is het onduidelijk hoe lage rugpijn precies ontstaat. Er lijkt doorgaans een connectie te zijn met de fysieke en mentale gesteldheid, maar ook leefstijl en werk(houding) spelen een grote rol. Zeldzame oorzaken als afwijkingen aan de wervelkolom, botbreuken, infecties of tumoren komen zelden voor. De fysiotherapeut zal hier altijd specifiek op onderzoeken en je zo nodig (terug) verwijzen naar de huisarts.

Klachten:

  • Plotseling of geleidelijk ontstane pijn in de onderrug
  • Deze pijn bevindt zich tussen de onderste ribben en bilplooien en kan uitstralen naar billen en/of benen
  • Pijn hindert het bewegen van de onderrug

Wat kan de fysiotherapeut betekenen?

Indien de rugklachten blijven aanhouden, is het verstandig om ermee naar een fysiotherapeut te gaan. Samen met fysiotherapeut Almere zal je bepalen of en welke behandeling er nodig is om je klachten te verhelpen of te verminderen. De behandeling bestaat uit adviezen en oefentherapie. De oefeningen doe je zelfstandig of onder begeleiding van de fysiotherapeut. De nadruk bij de behandeling van lage rugpijn ligt altijd op zelf actief aan de slag gaan met je klachten.

Tips om rugklachten te voorkomen

Om rugklachten te voorkomen, rugpijn te verzachten of het risico te verkleinen dat rugklachten terugkeren, kun je ook preventief maatregelen treffen.

Maatregelen:

  • Conditie: Zorg dat je actief blijft (en bedrust beperkt). Wandelen, zwemmen en fietsen werken goed.
  • Oefeningen: Als je rugpijn op voelt komen, doe dan oefeningen die de pijn kunnen verlichten. Je fysiotherapeut kan je vertellen welke dat zijn.
  • Ontspannen: Spanning verergert rugpijn. Het is daarom belangrijk om goed te leren ontspannen.
  • Gezondheid: Roken en overwicht zijn risicofactoren voor rugklachten. Probeer zo gezond mogelijk te leven.
Lees ook:  Het trainen van rugspieren

Meer nieuws